Mogę liczyć na pomoc

08.10.2012
autor: UM Łęczyca
Mogę liczyć na pomoc

Projekt pn. „Mogę liczyć na pomoc” jest współfinansowany przez Unię Europejską
z Europejskiego Funduszu Społecznego

Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Priorytet IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Działanie
9.1. Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty
Poddziałanie 9.1.2. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych

Łączny koszt projektu: 209 356,00 zł
Okres realizacji: od 01.09.2012 r. do 31.08.2013 r.

Celem głównym projektu jest wsparcie w roku szkolnym 2012/2013 indywidualnego rozwoju 290 uczniów, w tym 154 chłopców i 136 dziewczynek, klas I-III Szkoły Podstawowej Nr 3 i Nr 4 w Gminie Miasto Łęczyca, dostosowanego do zdiagnozowanych potrzeb edukacyjnych tych uczniów oraz ich możliwości psychofizycznych.

W ramach realizacji projektu przeprowadzone zostaną ns. zadania:

1. doposażenie w materiały dydaktyczne i sprzęt sal, w których przeprowadzone zostaną zajęcia z uczniami klas I-III w Szkole Podstawowej Nr 3 i Nr 4,
2. szkoły zrealizują zajęcia dodatkowe, wspierające indywidualizację procesu dydaktycznego tj.:
a/ wyrównawczo – polonistyczne, matematyczne, korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, dodatkowo w Szkole Podstawowej Nr 4 wyrównawcze z języka angielskiego, terapeutyczne,
b/ w Szkole Podstawowej Nr 4 zorganizowane zostaną warsztaty: adaptacyjne, integracyjne, „agresji mówimy nie”,
c/ szkoły zrealizują zajęcia rozwijające zainteresowania i talenty: koło matematyczno-przyrodnicze, – dodatkowo w Szkole Podstawowej nr 3 utworzone zostanie koło z języka angielskiego, gier zespołowych, artystyczne, – dodatkowo w Szkole Podstawowej nr 4 zostanie utworzone koło humanistyczne i plastyczne.
Zajęcia będą się odbywały po lekcjach w wymiarze 30h w ciągu jednego roku szkolnego dla każdej grupy.

Podsumowanie I półrocza realizacji projektu pn. „Mogę liczyć na pomoc”

W I półroczu roku szkolnego 2012/2013 w klasach I-III Szkoły Podstawowej Nr 3 i Nr 4 w Łęczycy przeprowadzone zostały zajęcia w ramach realizacji projektu współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego pn. „Mogę liczyć na pomoc”.

Zgodnie z założeniami uczestnikami projektu są uczniowie i uczennice klas I – III Szkoły Podstawowej Nr 3 i Nr 4 w Łęczycy w łącznej liczbie 290 uczniów, w tym 154 chłopców i 136 dziewczynek, u których zdiagnozowano indywidualne potrzeby i problemy, mogące stanowić istotną barierę w dalszym rozwoju, oraz uzdolnieni uczniowie i uczennice potrzebujący indywidualnego podejścia.

W ramach realizacji projektu w szkołach przeprowadzone zostały zajęcia dodatkowe pozalekcyjne, wspierające indywidualizację procesu dydaktycznego tj. wyrównawcze: polonistyczne (346h), matematyczne (254h), z języka angielskiego (42h), korekcyjno-kompensacyjne (239h), logopedyczne (311h), warsztaty: adaptacyjne (19h), integracyjne (19h), „agresji mówimy nie” (19h), terapeutyczne (38h), rozwijające zainteresowania i talenty: koło matematyczno-przyrodnicze (216h), z języka angielskiego (41h), gier zespołowych (46h), artystyczne (33h), humanistyczne (17h) i plastyczne (19). Działania na zajęciach dostosowane były do możliwości edukacyjnych uczniów i uczennic oraz służyły do realizacji założonych celów. Podczas zajęć stosowana była pełna indywidualizacja pracy z każdym dzieckiem. Realizując treści programowe uwzględniano potrzeby uczniów i uczennic, zapewniono im poczucie bezpieczeństwa i pełną opiekę wychowawczą. Stosowano wyłącznie pozytywne wzmocnienia motywując uczniów i uczennice do dalszej pracy. Priorytetem było również, aby dostęp do zajęć mieli w równym stopniu chłopcy i dziewczęta. Mała liczba dzieci w grupie umożliwiła nauczycielowi dogłębne poznanie ucznia. Znają oni zdolności ogólne i uzdolnienia specjalne, nastawienie emocjonalne do uczenia się, postawy i aspiracje, stan zdrowia, warunki fizyczne, sposób uczenia się i zachowania społeczne. Informacje te umożliwiają nauczycielom indywidualne podejście do każdego ucznia tzn. indywidualizację celów, tempa nauczania i różnicowanie treści. Realizacja programu oparta była na bezwzględnej akceptacji i indywidualizacji. Wykorzystywane metody, formy oraz środki dydaktyczne były dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci.

Zakupione w ramach projektu pomoce dydaktyczne w znacznym stopniu przyczyniły się do uatrakcyjnienia realizowanych w ramach projektu dodatkowych zajęć wspierających indywidualizację procesu dydaktycznego. Wzbogaciły je o nowe rozwiązania metodyczne, ułatwiły zrozumienie, opanowanie określonych wiadomości i umiejętności przez uczestników projektu. Pomogły w przyswojeniu treści często abstrakcyjnych dla uczniów i uczennic. Rozwinęły szereg umiejętności, mowę, myślenie, wyobraźnię, pobudziły zainteresowania. Są bardzo kolorowe, różnorodne, dzięki czemu uczestnicy projektu bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach i aktywnie biorą w nich udział. Zachęcają uczniów i uczennice do wysiłku umysłowego i fizycznego. Stwarzają dobre warunki oddziaływania na osobowość, wzmacniają wiarę we własne siły, ułatwiają oraz urozmaicają realizację programów indywidualizacji. Ponadto służą kształtowaniu w uczniach i uczennicach poczucia równości i wykorzystywane są w nauczaniu niestereotypowego postrzegania ról kobiecych i męskich w społeczeństwie.

Zakupiony w ramach cross-financingu sprzęt komputerowy i multimedialny: laptopy, tablice multimedialne i projektor to niezbędne środki komunikacji wspierające indywidualizację procesu dydaktycznego uczestników projektu. Umożliwiają one przekazywanie informacji w atrakcyjnej dla uczniów i uczennic formie: tekstu, grafiki, animacji, dźwięku, obrazu i video – a komputer to narzędzie do przekazywania tych informacji. Dzięki zastosowaniu na zajęciach technologii multimedialnych, nauczyciele mają możliwość korzystania z zakupionych w ramach projektu pakietów oprogramowania edukacyjnego powiązanych z treściami opracowanych przez nauczycieli obu szkół programów indywidualizacji nauczania. Stosowanie technologii informacyjnej, a zwłaszcza programów multimedialnych pobudza u uczniów i uczennic ciekawość oraz chęć i gotowość uczenia się. Multimedia wzbogacają realizowane w ramach projektu dodatkowe zajęcia pozalekcyjne o nowe rozwiązania metodyczne, co zachęca uczniów i uczennice do większego wysiłku umysłowego i wiary we własne siły. Przedmiotowy sprzęt komputerowy i multimedialny w połączeniu z innymi zakupionymi pomocami dydaktycznymi przyczynia się do realizacji i osiągnięcia założonych celów projektu. Poprzez wykorzystanie atrakcyjnych środków dydaktycznych zakupionych w ramach projektu i różnorodnych metod, uczniowie i uczennice spędzali czas bawiąc się i jednocześnie ucząc się.

Ze wstępnych półrocznych obserwacji wynika, że rodzice i dzieci chętnie uczestniczą w projekcie. Po przeprowadzeniu śródrocznych analiz, obserwacji i diagnoz wynika, że praca z dziećmi na zajęciach przyniosła oczekiwane efekty. Każde dziecko odniosło sukces na miarę swoich możliwości. Poniżej zamieszczamy sprawozdania z realizacji projektu w szkołach:

Sprawozdanie z realizacji projektu w Szkole Podstawowej nr 3
Sprawozdanie z realizacji projektu w Szkole Podstawowej nr 4

 
Zajęcia w SP 3 w Łęczycy

 
Zdjęcia w SP 4 w Łęczycy